Optimaal elektrisch auto laden dankzij Dynamic Load Balancing

Je weet het…thuis opladen van een elektrische auto vreet stroom. Vaak draait de elektriciteitsmeter dan als een gek. De auto is niet de enige die stroom vraagt. Met Dynamic Load Balancing (DLB) krijg je stabiele stroomvoorziening plús besparing op je energiekosten. Want DLB laadt je auto óók automatisch op als de stroomprijs negatief is. Dus bij overproductie van duurzame energie zoals bij veel zon en wind. Zo helpt deze slimme en bedrijfszekere technologie tegelijk de overbelasting van het net (netcongestie) te verminderen.

ZO WERKT HET: via Dynamic Load Balancing krijgt de autobatterij zoveel stroom als mogelijk is, met de snelheid die mogelijk is. Elke seconde meet het EMS (Energie Management Systeem) hoeveel stroom er wordt afgenomen. Zodra andere apparaten in huis ook veel stroom vragen en een kritische grens nadert grijpt het EMS automatisch in. Dan past DLB de laadsnelheid voor je auto aan op de elektriciteitsvraag in huis. Desnoods onderbreekt het EMS tijdelijk het laden van de autobatterij en herstart zodra dat kan – altijd met de snelheid die bij de belasting van het thuisnetwerk past. Via het EMS kun je meerdere auto’s tegelijk opladen. En óók bepalen welke auto het snelst opgeladen moet worden!

EXTRA INTERESSANT EN DUURZAAM: voor het laden van je autobatterij kan Dynamic Load Balancing DLB ook de stroomproductie van je PV-installatie (mede)benutten.

De overgrote meerderheid van de laadpaal-installaties die BLK projects realiseert zijn voorzien van Dynamic Load Balancing.

Optimaal elektrisch auto laden dankzij Dynamic Load Balancing